Een relatiegeschenk is een ideale manier om waardering te laten blijken voor de zakelijke verhoudingen, waarbij er een onderscheid gemaakt kan worden tussen een cadeau dat als relatiegeschenk wordt gegeven aan de klanten en waarbij tevens sprake is van promotie van het bedrijf en een cadeau als relatiegeschenk waarbij de goede band wordt benadrukt met een ander bedrijf.
Een cadeau als relatiegeschenk wordt altijd goed ontvangen en kan meerdere doelen dienen. Bedrijven kunnen ervoor kiezen om een cadeau als relatiegeschenk als onderdeel van de marketing te gebruiken om zo ook een grote doelgroep te kunnen bereiken. Hierbij kan men denken aan de gratis weggevertjes zoals ballpoints, aanstekers met de naam en het logo van het bedrijf erop gedrukt. Deze relatiegeschenken worden veelal aan de klanten meegegeven als blijk van waardering maar dient tevens het hogere doel, namelijk het bereiken van een grotere naamsbekendheid. Een cadeau als relatiegeschenk voor de doelgroep klanten is dan ook vaak een nuttig product dat in het dagelijkse leven vaak gebruikt kan worden.
Een relatiegeschenk als cadeau aan een andere zakelijke relatie waarmee een langdurige relatie wordt opgebouwd verdient natuurlijk meer aandacht dan het weggeven van een aansteker of ballpoint. Een zakelijke relatie zal het zeker waarderen als er persoonlijke aandacht is besteed aan het relatiegeschenk als cadeau. Hieronder zullen een aantal voorbeelden worden gegeven van een cadeau als relatiegeschenk voor een zakelijke partner.
Hierboven staan enkele voorbeelden beschreven van een cadeau als relatiegeschenk, maar er zijn natuurlijk ontelbaar veel meer mogelijkheden. In elk geval is het aan te raden om meerdere websites te bezoeken waarin men relatiegeschenken te koop aanbiedt, om zo nog meer ideeën op te doen en een keuze te kunnen maken uit het enorme aanbod. Een cadeau als relatiegeschenk hoeft niet altijd in een duurdere prijsklasse te vallen als maar duidelijk blijkt dat er bij de gemaakte keuze aandacht aan is besteed.